Retket

Pankkiyhteys: Kangasalan seudun Osuuspankki FI70 5377 0420 0276 45. Kirjoita Viesti saajalle-kohtaan retken nimi, esim. Repovesi. Osallistuminen kaikkiin tapahtumiin on jäsenen omalla vastuulla. Yhdistyksellä ei ole vastuu- tai tapaturmavakuutusta. Oma vakuutus kannattaa pitää kunnossa Kaikille avoimista teatteri- ja konsertti- ym. matkoista peritään ei-jäseniltä jatkossa 5 € lisämaksu.

24.04. kävimme tutustumassa Siikanevan reitteihin. Tervetuloa kanssamme vaeltamaan 22.08. Kuva Markku Ranta.

To 22.08.2019 Luontoretki Siikanevan soidensuojelualueelle, Ruovesi, kokopäiväretki

Siikanevalla kulkija voi aistia laajan suoalueen rauhan ja eloisuuden samaan aikaan. Pääosin pitkostettu kierros esittelee alueen monipuolista luontoa ja maisemia. Laajat suokentät levittäytyvät kulkijan ympärille, kunnes aukeus vaihtuu välillä vanhan metsän saarekkeiden hämyiseen tunnelmaan. Siikaneva on Pirkanmaan laajin yhtenäinen suoalue ja samalla maakunnan tärkein soidensuojelualue, minkä lisäksi alue on arvokas linnustoltaan.

Reiteillä sijaitsee paljon pitkospuita. On hyvää tasapainoharjoittelua, mutta vaatii myöskin jo olemassa olevaa tasapainoa.  Reitin pituus noin 10 km.

Omat retkieväät mukaan. Makkaratulet laavulla.

Lähtö Pälkäneen torilta klo 08.00. Paluu takaisin klo noin klo 17.00. Matkat kimppakyydein. Matkakorvaus 14,00 euroa/henkilö suoritetaan suoraan kuljettajalle.

Retkelle on säävaraus! (Pitkospuut voivat sateella olla erittäin liukkaat). Tarpeen vaatiessa siirrämme retkeä viikolla eli varatkaa alustavasti myös päivä to 29.08.

Ilmoittautumiset Riitalle 16.08. mennessä, puh. 050 594 4450 tai sähköp. ritvariitta.ranta@gmail.com

To 05.09.2019 Matin päiväretki Sastamalaan

Nyt on tulossa oikein retkien retki, pitkästä, pitkästä aikaa. Sastamala, tuo ”satujen ja kirjan koti” näyttää tärkeimmät nähtävyytensä. Kohteina ovat historiallinen apteekkari
Bäckmanin talo, jossa nykyisin toimii Suomalaisen kirjan museo Pukstaavi. Nautimme kokoustilassa piirakkakahvit ja intendentti kertoo talon vaiheista ja toiminnasta. Tutustumme sitten omatoimisesti näyttelytiloihin. Herra Hakkaraisen talossa tutustumme Mauri Kunnaksen rakastettuihin koirahahmoihin, joita Pransi-isäntä ja Fiina-emäntä kaitsevat. Artturin ritarien sali saa vanhankin jo jännittämään ja 1800-luvun kaupungissa
voit poiketa vaikka suutariin. Tyrvään pappilassa rooliopas apteekkarska Maria Bäckman näyttää pappilan 11 loisteliaasti kalustettua salia ja niiden taideaarteita. Kuulemme mitä
yhteistä on apteekkarin ja papin perheillä. Nautimme pappilassa myös lounaan. Päivä huipentuu Sastamalan Pyhän Marian kirkossa, jossa opas meitä odottaa. Sastamalan
vanhin kirkko on katoliselta keskiajalta. Sen juuret yltävät muinaispitäjä Sastamalaan aina 1200-luvulle. Ehdottomasti paikkakunnan kulttuurihistoriallisesti arvokkain kohde.

Matka on avoin kaikille.

Bussi lähtee Luopioisista klo 8 ja Onkkaalasta klo 8.30. Retken hinta 70 €. Viim. ilm. ja eräpv 23.08.19. Heleena 040 7448028/heleena.toikka@gmail.com . Lisätiet. Matti 040
5519556/ mattia.vainio@gmail.com