Päiväretki Helsinkiin 16.6.2026
Tiistaina kesäkuun 16. aamuvarhaisella 44 Pälkäneen senioria nousi Luopioisten Linjan bussiin ja matkasi Helsinkiin päiväretkelle. Perillä Oodin edessä kansalaistorilla meidät toivottivat tervetulleiksi Leena ja Tapio Korppoo. Leena toimikin meille loistavana oppaana kun kiertelimme bussilla Helsinkiä. Oodin lisäksi pysähdyimme Hietaniemen hautausmaalle, jossa tutustuimme presidenttiemme ja muiden valtakunnan menneiden vuosien vaikuttajien hautamuistomerkkeihin eikä sankariristiäkään ja -hautausmaata voitu ohittaa. Ravintola Perhossa nautimme lounasta ihanassa senioriseurassa. Kävellen pääsimme Temppeliaukion kirkkoon. Vielä kierreltyämme Helsingissä poikkesimme Gallen-Kallela museoon Tarvaspäähän. Kotimatkan oli alkujaan suunniteltu alkavan Tarvaspäästä, mutta meille olikin järjestetty yllätysohjelmaa ja pääsimme vierailemaan Pyhän Laurin tai Helsingin pitäjän kirkossa Vantaalla. Siellä saimme kuulla mainion oppaan selostuksen tuosta keskiaikaisesta kirkosta ja sen vaiheista, joka on samaa ikää kuin Pälkäneen Pyhän Mikaelin kirkko, ja joka tunnetaan paremmin Pälkäneen rauniokirkkona. Vaikka Pyhän Laurin kirkon vaiheissa on ollut runsaasti vastoinkäymisiä, niin sille on käynyt paremmin kuin Pälkäneen kirkolle.
Lämpimät ja isot kiitokset Leenalle reissun suunnittelusta ja opastuksista sekä Vesalle ja Päiville päivän toteutuksesta. Lisäksi kiitokset taitavalle Luopioisten Linjan kuljettajalle, joka ohjasi isoa bussia niin taivasti Helsingin keskustan ahtailla ja täysinäisillä kaduilla. Kuvat tässä nappasi Tiina Kokkola.


















